Online Eurokalkulačka:
SKK
SKK
EUR
EUR
Využite akcie, ktoré vám ponúkajú partneri portálu Globaldom.sk.

  Zobraziť všetky akcie

NAJNOVŠIE

Teleskopické Multi-krídlové brány.
Máte problémy s priestorom na odsuv Vašej brány ? Riešením je systém Telescopico multi-anta ...
Nové 4K IP kamery Dahua v rozlíšení 3840x2160 px.
Nové 4K IP kamery Dahua v rozlíšení 3840x2160 px. ...
Nové IP video vrátniky Dahua.
...

NÁHODNÉ

Zatepľujte s nami a vyhrajte štvorkolku!
Pravidlá akcie: IZOLACIESK, s.r.o. usporiada v období 1.3.-15.12.2011 akciu „Zatepľujte s nami...
Domissimo 268
Montovaný dom Domissimo teraz za výnimočnú cenu 49.999 € s DPH za 98 m2 zastavanej plochy bez ...
umelé skalné steny a imitácie kameňa
Navrhujeme a realizujeme imitácie skalných stien ,kamenné imitácie , umelé jaskyne .Naše skal...

PONUKA PRÁCE

PRÁCU PONÚKAJÚ

murár,obkladač
Hľadáme pracovníkov na pozíciu murár,obkladač Platové podmienky dohodou po osobnom pohovore ...
stavbyvedúci
Hľadáme pracovníka na pozíciu stavbyvedúci Platove podmienky dohodou po osobnom pohovore...
člen zásahovej motorizovanej hliadky
výkon práce v zásahovej motorizovanej hliadke na preverenie poplachového signálu na pripojených obje...

  Zobraziť všetky ponuky


PRÁCU HĽADAJÚ

Obchodný zástupca zatepľovanie
Som obchodný zástupca so skúsenosťami a kontaktmi na zatepľovacie práce. Hľadám spoločníka-firmu na ...
buracie prace
ponukam buracie prace s partiou ...
Plyn,Voda,Kúrenie
Ponukam stavebne prace:Plyn,Voda,Kúrenie Zámočníčke prace,Prestavba bytovych jadier. Plyn,Montáž p...

  Zobraziť všetky ponuky

ANKETA

Akým spôsobom ste financovali Vaše bývanie?

v hotovosti
49 2674(32%)

hypotékou
35.5 1908(23%)

bývam v podnájme
34 1812(22%)

iným spôsobom
34 1838(22%)

Hlasovalo: 8232

STAVEBNÝ TRH

stavebný trh

Garážové brány

  « späť na úvodnú stránku

Garážové brány

Úlohou garážovej brány je uzavrieť a súčasne bezpečne zaistiť vymedzený priestor. Brány sú zvyčajne zhotovené z plastu, kovu a dreva. Kedysi bola automatická garážová brána pre našich štvorkolesových miláčikov samozrejmosťou iba pre tých bohatších. Chudobnejší či šetrnejší sa museli uspokojiť s manuálnou bránou alebo si ju zmajstrovali vlastnoručne, poprípade im postačil jednoduchý prístrešok s bránkou.

Dnešné ceny materiálov vhodných na zhotovenie vkusnej, ale i bezpečnej garážovej brány už odradia mnohých, nevraviac o zložitosti jednotlivých mechanizmov slúžiacich na správne a bezpečné fungovanie brány. Tým z vás, ktorým vaša stará dobrá garážová brána slúži, možno v nasledujúcich riadkoch vnukneme nápady, ako ju vylepšiť či dodatočným dokúpením pohonu zautomatizovať, a, samozrejme, poradíme vám, čo všetko je potrebné pri osadzovaní brány, ak sa ju rozhodnete osadiť sami. Pre tých, ktorí s výstavbou garáže iba začínajú, je najlepšie si ešte pred stavbou garáže vybrať bránu podľa svojich predstáv, aby sa pri stavbe prispôsobili rozmerom zárubne brány a ušetrili si tak čas aj prácu. Azda ešte predtým, ako prejdeme k montáži a osadeniu garážovej brány do muriva, si treba vybrať tú najvhodnejšiu bránu pre naše použitie.

Na čo treba myslieť pri výbere garážovej brány
- Hlavným kritériom pri výbere garážovej brány je jej umiestnenie. V prípade, že je garáž vykurovaná, resp. má spoločnú stenu s rodinným domom, je výhodné zvážiť mieru izolácie. Keďže celkový dizajn je dôležitý, no nie je všetkým, netreba pri výbere brány podľahnúť iba povrchovému spracovaniu, ale treba dbať aj na to, aby zabránila poveternostným vplyvom počasia a izolovala od chladu najmä v zimnom období. Ak teda máme garáž vykurovanú, ušetríme každým rokom za energie. Ak nie je vykurovaná a zvolíme si aj napriek tomu izolovanú bránu, obmedzíme tým rapídny pokles teploty pod bod mrazu a náš štvorkolesový miláčik sa nám určite odvďačí lepším a menej namáhaným štartovaním v mrazivých ránach.
- Na zabezpečenie požadovanej teploty v interiéri za bránou treba navrhnúť správne tesnenie, ktoré sa pritlačí hmotnosťou brány alebo uzatváracím systémom brány. Ak má brána nedostatočné či nevhodné tesnenie, ktoré sa pri posune trie o dosadaciu plochu, nemá význam navrhovať zateplenú konštrukciu brány, pretože straty infiltráciou sú také veľké, že zateplenie brány nemá význam.
- Taktiež je veľmi dôležité, v akom prostredí sa naša garáž bude nachádzať z hľadiska bezpečnosti. Imitácia dreva na plastových kazetách brány nemusí vždy ochrániť náš majetok a odradiť zlodeja, pokiaľ nie je vystužená z vnútornej časti kovovými priečkami či inými odolnými materiálmi proti vlámaniu. Pri výbere brány je preto vhodné myslieť aj na túto prioritu.
- Jeden z rozhodujúcich faktorov, ktorý nás pri výbere brány azda najviac ovplyvňuje, je celkový vzhľad a vyhotovenie garážovej brány za čo najlepšiu cenu. Spomedzi rôznych ponúk na trhu a mnohých variantov stvárnenia so štýlovo aranžovanými prvkami sme vybrali tie najpoužívanejšie typy garážových brán:

Oceľové brány

Asi jeden z najjednoduchších konštrukčných riešení brán sú oceľové brány. Otvárajú sa okolo zvislej osi, môžu byť posuvné alebo skladacie. Krídlo brány sa rieši ako rámové, vystužené proti zveseniu. Tuhosť brány ovplyvňuje i plášť, ktorý môže byť z oceľových plechov upevnených jednostranne alebo obojstranne. Krídla brány sa riešia aj so zateplením v ploche krídla a s tesnením funkčnej škáry. Zárubňa je v spodnej časti spojená oceľovým profilom, ktorý slúži na doraz krídla brány alebo na upevnenie prahu. Ručne ovládané brány musia mať zariadenie na zabezpečenie krídiel v otvorenej polohe, aby sa v prípade silnejšieho vetra nedostali do pohybu a nepoškodili vozidlo pri vjazde. Nevýhodou otváracích brán je možnosť zvesenia krídla, a to, že pri otváraní zaberajú veľký priestor pred príjazdovou plochou. Ak sa rozhodneme pre oceľové brány, výhodnejšie sú posuvné, ktoré nezasahujú do priestoru pred bránou a nespôsobujú deformácie krídla brány. Vodiaci systém je v hornej polohe, takže nosné prvky brány sú namáhané ťahom, čo je výhodné z hľadiska vlastností materiálu.

Vyklápacie a výsuvné brány

Na rozdiel od oceľových brán je priestor pred týmito typmi brán čiastočne voľný. Príjazdovú plochu neovplyvňuje spôsob otvárania a môže byť aj šikmá. Vyklopením brány sa však znižuje svetlá výška brány, s čím treba rátať pri navrhovaní rozmerov brány. Brána je podoprená na dvoch stranách a krídlo sa pri otváraní vyklápa zo zvislej polohy do vodorovnej. Mechanizmus ovládania brány minimálne zužuje vnútorný priestor za bránou. Mechanické vyklopenie a zdvihnutie brány zabezpečujú pákové systémy so závažím a pružinové systémy s umiestnením na bokoch brány. Plášť krídla brány sa rieši v mnohých konštrukčných a materiálových variantoch (drevo, plast, hliníkové plechy). Podľa druhu vyklápania brány je časť pri otvorení vysunutá a časť zasunutá do garáže. Spôsob uzatvárania a tesnenia v spodnej časti vyžaduje, aby krídlo zo strany exteriéru dosadalo na prahovú lištu, ktorá lemuje maximálne 30 mm výškový rozdiel medzi príjazdovou plochou a plochou vnútorného priestoru. Tesnenie vertikálnej škáry medzi bránou a zárubňou musí byť skonštruované tak, aby pri vysunutí brány nevzniklo trenie a aby pri zatvorení brány bolo tesnenie dotlačené kovaním a hmotnosťou brány. Tesnenie brány sa dá dotlačiť premenlivou lištou, ktorá sa v spodnej časti pripevní na zárubňu pod bod vysúvania a v hornej časti na krídlo brány. Tesnenie môžeme lepiť aj kontaktným lepidlom na dorazové plochy v polodrážkach. Pružina alebo protizávažie umožňujú ľahké otváranie brány, pričom blokujú ich zastavenie pri otváraní a zároveň tlmia uzatváranie brány. Protizávažie vyvažujúce hmotnosť brány sa musí pohybovať v ochrannom kryte a musí mať spoľahlivé vedenie vo vymedzenej dráhe.

Sekcionálne výsuvné brány

Sekcionálne brány sa otvárajú zvislo a sú umiestnené pod stropom garáže, čím sa šetrí miesto. Krídlo brány sa skladá z niekoľkých sekcií (lamiel) so šírkou maximálne 700 mm. Sekcie sú vzájomne spojené otočným závesom alebo priebežným kĺbovým spojením, vďaka čomu možno plynulo otvárať všetky sekcie brány. Na bokoch sekcií sú v držiakoch, ktoré umožňujú vyrovnanie tolerancií a nastavenie sekcií do správnej polohy, upevnené vodiace kolieska s valivými ložiskami. Kolieska vedú sekcie brány pri vysúvaní a zasúvaní na určené miesto v pozinkovaných vodiacich profiloch. Vodiace profily sú mierne zošikmené od vertikály, aby umožňovali dotlačenie tesnenia po zvislom obvode brány v uzavretom stave. Pri otváraní brány zošikmenie vodiacej koľajnice uvoľní tesnenie, a tak zabezpečí ľahký pohyb sekcií. Otváranie a zatváranie brány uľahčujú pružiny na hriadeli spojené so spodným okrajom brány lanami, ktoré sa navíjajú na bubon vedľa pružiny. Vďaka tomuto konštrukčnému princípu ponúkajú maximálne miesto vo vnútri a na parkovanie pred garážou. Nosná časť dielcov – sekcií brány je vytvorená ako rámová alebo dosková. Jednotlivé sekcie brány sú navzájom tesnené proti infiltrácii a styky medzi sekciami svojím geometrickým tvarom bránia zatekaniu vody pri poveternostných vplyvoch, takže sa netreba obávať nedostatočného tesnenia medzi sekciami. Rámová konštrukcia sekcií brány môže byť zateplená alebo nezateplená. Konštrukcia výsuvných sekcionálnych brán je veľmi variabilná, jednoduchá, môže sa ovládať ručne alebo motoricky a uplatňuje sa pri uzatváraní veľkých aj malých garáží.

Pohony garážových brán

Ak nás už omrzelo v nečase alebo uprostred noci vystupovať z auta len preto, aby sme otvorili garáž, a sme ochotní zainvestovať do automatického pohonu garážovej brány, máme k dispozícii viacero riešení. Nemusíme si preto kupovať hneď novú garážovú bránu, stačí si len vybrať na trhu ten najvhodnejší pohon pre existujúcu bránu, ktorý na ňu možno dodatočne namontovať. Všetky typy pohonov sa skladajú z motora, vodiacej lišty a spojovacej konzoly. Okrem samotného automatického otvárania v sebe často zahŕňajú aj dodatočné funkcie, ako napr. osvetlenie garáže pri vstupe s vozidlom, nastavenie dĺžky intervalu a pod. Automatické pohony sa rozdeľujú z hľadiska záťaže na pohony pre slabšiu, bežnú a vyššiu záťaž. Pohony pre štandardné garáže počítajú približne s 20 otvoreniami denne a sú určené pre garážové brány rodinných domov. Ak ste sa rozhodli pre dodatočnú montáž automatického pohonu (napr. na výsuvnú bránu), ponúkame vám jej krátku inštruktáž s obrazovou prílohou. S automatickými pohonmi garážových brán otvoríme garážovú a vjazdovú bránu rýchlo, pohodlne a bezpečne prostredníctvom ručného ovládača priamo z auta.


Renovácia staršej garážovej brány

Ak už bránu máme a nechystáme sa ju vymeniť za novú, je vhodné prekontrolovať jej tesnenie a občas ho natrieť prípravkom proti vysúšaniu tesniacej gumy (ak nemáme nič podobné poruke, stačí naniesť tuk či silikónový olej v malých vrstvách na bavlnenú handričku a rovnomerne ňou tesnenie ponatierať). Pravidelné mazanie koľajníc dráh, pružín, laniek, pohyblivých a namáhaných častí je taktiež dôležité (bez ohľadu na konštrukčný typ brány). Ak sme doteraz nemali bránu zvnútra zateplenú, je najvyšší čas investovať niekoľko sto korún do polystyrénových obkladačiek na zateplenie (polystyrén nemusí byť tvrdený, stačí obyčajný, ktorý je neporovnateľne lacnejší) a lepidla na PVC či silikónu na polystyrén, ktorým budeme jednotlivé časti hrán spájať a lepiť ako skladačku puzzle. Pred kúpou by sme si mali dobre vymerať vnútorné rozmery zárubne brány, ktoré budeme zatepľovať, a kúpiť čo najväčší rozmer polystyrénových tabúľ. Takto ušetríme nielen množstvo lepidla na spájanie jednotlivých častí, ale aj celkový čas na prácu. Keďže polystyrén je materiál ľahko stlačiteľný, treba mať pri rezaní jednotlivých tabúľ rezervu 1 až 2 cm navyše. Vyhneme sa tak riziku, že na konci práce nám celá výplň vypadne z vnútorného obvodu zárubne brány. Ak si chceme staršiu bránu ešte dodatočne zabezpečiť proti zlodejom, stačí z vnútornej strany navariť pásy hrubšieho roxoru či pásoviny (ak nie je poruke zváračka, stačí pásovinu navŕtať na okraje zárubne) a zamedziť tak zlodejovi prechod dovnútra po vylámaní vonkajšieho dekoračného obloženia brány, ktoré bolo pri starších modeloch zvyčajne vyhotovené z plastu.

Návod na montáž

Ak ste sa rozhodli pre jeden z konštrukčných typov brány, ponúkame vám postupnosť krokov, ktoré sú dôležité pri všeobecnej montáži, v našom prípade sekcionálnej garážovej brány. Upozorňujeme, že každá brána má svoj špecifický návod na montáž. Kým prejdeme k samotnému postupu montáže brány, povedzme si niekoľko praktických „stavebníckych“ rád. Sekcionálna garážová brána sa montuje na vnútorné ostenie garáže. V koľajniciach vedených po bokoch stavebného otvoru sa vysúva pod strop garáže. Koľajnice sa inštalujú pozdĺž bočných stien kotvičkami a skrutkami. Pri inštalácii brány a pohonu treba rátať s priestorom, do ktorého sa brána bude otvárať. Tento je limitovaný výškou a šírkou otvoru, ako aj typom zdvihu a pohonom brány. Presné vymedzenie požadovaného priestoru určí zákazníkovi autorizovaný technický pracovník. Takúto službu ponúkajú niektorí výrobcovia sekcionálnych garážových brán. Školený odborník vykoná bezplatne obhliadku objektu ešte pred samotnou montážou garážovej brány a poradí nám, ako na to. Garážová brána môže byť prispôsobená špecifickým rozmerom garáže. Najvhodnejšie však je, keď už pri stavbe garáže alebo pri jej rekonštrukcii berieme do úvahy odporúčané štandardné podmienky pre montáž sekcionálnych garážových brán.
Preklad nad stavebným otvorom Časť konštrukcie nad otvorom v stene sa nazýva nosník alebo preklad. Priestor určený na umiestnenie torznej pružiny má byť minimálne 320 mm pri použití lineárneho pohonu, ktorý je umiestnený vzadu. Pri montáži brány bez pohonu treba minimálne 290 mm.
Šírka ostenia Pod ostením sa rozumie obloženie muriva pri stavebnom otvore. Priestor po bokoch otvoru určený na umiestnenie dráh má byť minimálne 110 mm. Aby nedošlo k poškodeniu už namontovanej brány, resp. problémom pri jej montáži, tu je niekoľko odporúčaní, ako pripraviť stavebný priestor:

- Podlaha v priestore brány by mala byť definitívne ukončená, vodorovná a bez nerovností, aby na ňu brána dokonale dosadla. Prípadné medzery medzi spodnou tesniacou gumou a podlahou môžu byť príčinou prenikania vody do garáže alebo zdrojom tepelných strát. V prípade, ak nie je podlaha hotová a rátame ešte s dlažbou či vrchným betónovým poterom, treba vertikálne koľajnice podložiť doskami na výšku, ktorá bude v miestnosti konečná.
- Pri stavbe novej garáže netreba zabudnúť na odtokový kanál v podlahe na odvádzanie vody z miestnosti (pri betónovaní podlahy v mieste osadenia kanálu môžeme vložiť napr. PVC trubicu vhodných rozmerov).
- Ideálne je mať vyspádovaný prah otvoru smerom do exteriéru, vyhneme sa tým prenikaniu vody do garáže pod uzatvorenou bránou.
- V priestore inštalácie brány by mali byť ukončené omietky (strop, steny, špalety).
- Konštrukcia prekladu je veľmi dôležitá najmä pre brány s torznými pružinami. Pružinové konzoly musia byť v preklade pevne ukotvené. Ostenie aj preklad musia byť vybudované z nosných materiálov (tehla, betón, oceľ, drevo).
- Na strope sú zavesené vodorovné dráhy, ako aj lineárny pohon brány. Preto je potrebné, aby bol strop nosný aspoň v miestach, kde sa tieto prvky kotvia. Ak to nie je možné, treba zhotoviť pomocnú závesnú konštrukciu.
- Ostenia a preklad musia zvnútra garáže vytvárať jednu rovinu po celom obvode otvoru a nesmú byť na nich žiadne odskoky ani výklenky.
- Elektrické vedenia zabudované pod omietkou v priestore osadenia brány musia byť pred začiatkom montáže zreteľne vyznačené.
- Pred montážou treba vypratať priestory garáže a zakryť všetky šachty (napr. montážnu jamu), aby pri inštalácii nedošlo k úrazu.
- Na mieste montáže musí byť zabezpečená funkčná elektrická prípojka so striedavým prúdom 230 V/50 Hz, aby bolo možné používať ručné elektrické náradie.

Montáž garážovej brány Ak máme garážový priestor očistený a pripravený, môžeme začať s montážou sekcionálnej garážovej brány.

1 Rozbalíme si sekcie garážovej brány spolu s ďalšími komponentmi, vybalíme montážny materiál, ktorý je súčasťou brány, a pripravíme si náradie na jeho montáž (netreba zabudnúť na karbobrúsku, vŕtačku, príklepovú vŕtačku a samozrejmosťou je akumulátorový skrutkovač s rôznymi násadami). 2 Navŕtame jednu časť pántov na jednotlivé sekcie brány. 3 Po navŕtaní pántov uchytíme konzoly na bokoch sekcií brány na vodiace kolieska. 4 Po namontovaní všetkých pántov je nutné priložiť spodný panel k otvoru a nastaviť ho do vodováhy. 5 Ak máme iba betónový základ a v miestnosti garáže rátame ešte s úpravou podlahy, netreba zabudnúť vypodložiť si ju napr. doskami na požadovanú výšku, na ňu položiť spodnú sekciu brány spolu s osadením vertikálnych koľajníc a zamerať ich do vodováhy. 6 Ak máme predbežne osadené vertikálne koľajnice priložené na murive vo vodováhe, označíme si a zameriame ceruzkou všetky diery na uchytenie koľajníc. 7 Označené diery vyvŕtame a vložíme do nich pripravené rozperky (hmoždinky). 8 Akumulátorovým skrutkovačom obe vertikálne koľajnice priskrutkujeme. 9 Po rozložení všetkých sekcií brány si na časť, ktorá bude navrchu, naznačíme a vyvŕtame diery na osadenie automatického pohonu a na najspodnejšiu sekciu zase na uchytenie držadla (v prípade manuálneho otvárania brány). 10 Na reťazovú koľajnicu pohonu uchytíme pohon a na opačnom konci koľajnice tzv. „fajku unášača“. 11 Po zložení torznej tyče s pružinami a bubna s lankom sa celá torzná tyč osadzuje do bočných držiakov vertikálnych koľajníc a uchytí sa stredovými držiakmi na preklad. 12 Ďalším krokom je osadzovanie a priskrutkovanie jednotlivých sekcií brány do vertikálnych koľajníc a uchytenie lanka na spodný panel sekcie. 13 Sekcie medzi sebou priskrutkujeme druhou časťou pántu a lanko uchytené na spodnom paneli upevníme na bubon. Lanko sa pri otváraní navíja na bubon a slúži v prípade manuálneho otvárania. 14 Potom treba dotiahnuť torzné pružiny na vopred predpísaný počet otáčok, ktorý zabezpečuje ľahké otváranie brány.

Zdroj Magazín UROB SI SÁM